Saturday, August 6, 2011

CINTA DAN POLIGAMI

Poligami 
sememangnya menyakitkan hati isteri, 
tapi 
andai suami yang dicintai lagi diyakini 
ingin menikah lagi,
tegakah diri ini 
meminta perpisahan
setelah sekian lama 
berkongsi serba-serbi, 
sanggupkah hati ini kehilangan 
orang yang dikasihi..
ini bukan soal poligami atau monogami,
tapi ini soal cerai atau poligami..
kuimbau kenangan lalu 
sebelum bernikah dulu
sanggupkah diriku 
meletakkan syarat 
agar diri ini 
diceraikan 
jika orang yang kukasihi 
lagi kuyakini dan kuhormati 
ingin menikah lagi, 
bagai ada tanda sangsi dalam diri..
bagai ada nada sinis buat bakal suami 
yang mungkin tidak akan pernah berpoligami..
cerai atau poligami, 
yang mana satukah pilihan hati? 
berteraskan iman dalam diri 
atau sekadar memuaskan emosi diri? 

Alkisah...

Kalau saya letakkan syarat: "kalau abang kahwin lain ceraikan saya..saya tak kisah abang nak kahwin lain, tapi ceraikan saya"..

Apa yg saya syaratkan ini sebenarnya hanya sebagai ugutan dan 'drama merajuk saya' sahaja, supaya suami tidak kahwin lain. Tapi dalam masa yg sama, saya tahu saya lebih sanggup berpoligami daripada bercerai. Maklumlah, memikirkan dia suami yang baik dan mampu.. cuma kalau boleh poligami tu 'is the last choice' lah kan..

Kalau suami saya ikut pujukan saya dan melafazkan: "Ok, kalau abang kahwin lain, isteri abang ni automatik akan tertalaq!"

Erk, terkejut saya!  Memikirkan lafaz ini, takut pula saya kena cerai ta'liq..bukan kerana saya terlalu bergantung kepada suami serta bukan kerana saya melebihkan cinta suami di atas cinta Allah dan Rasul..cuma saya tahu, sayalah yang akan rugi kehilangan suami sepertinya, lagi-lagi memikirkan anak-anak yg amat menyayanginya..

Alhamdulillah, ustazah Fatimah Syarha dalam blog beliau (sebarkan bahagia) dah berikan jawapannya, cara lafaz syarat ta'liq tu kena ada perkataan "tanpa kerelaan isteri", ^_^ hehe..tak terfikir pula saya perkataan 'magic' ni. Jadi, contoh syarat ta'liq yang baik, "Saya berjanji jika saya berkahwin lagi tanpa kerelaan isteri saya, maka jatuhlah talaq satu ke atas isteri saya itu." Daripada syarat ini,jika isteri 'rela' suami bernikah lagi, maka talaq tidak jatuh ke atasnya. Jika dia 'tidak rela' barulah talaq itu jatuh.

Apapun saya amat tertarik dan bersetuju dengan kesimpulan ustazah:
"Namun, hak berpoligami atau tidak adalah hak individu yang kedua-duanya patut diraikan kerana kedua-duanya mempunyai maslahah masing-masing. Wallahua'lam."
Yusuf al-Qaradhawi walau bagaimanapun tidak bersetuju dengan pendapat yang menyeru kepada mengharamkan poligami. Biarlah hukumnya kekal harus, bukan haram kerana melihat kepada maslahat yang pelbagai.
-Orang yang mahu melakukan poligami perlu berkeyakinan mampu berlaku adil tanpa khuatir terjatuh dalam kezaliman seperti keterangan surah al-Nisa’, ayat 3.
-Isteri pertama memiliki kemaslahatan agar tiada yang mengganggu suami dan keluarganya, maka dia ada hak menolak untuk dimadu.
-Suami memiliki kemaslahatan takut terjebak ke dalam zina dan kemaslahatan bagi mendapatkan zuriat, maka dia ada hak dalam isu poligami.
-Isteri kedua memiliki kemaslahatan untuk tidak hidup menjadi anak dara tua ataupun menjanda, maka dia juga ada hak dalam isu poligami.
-Begitu juga masyarakat, mereka memiliki kemaslahatan bagi melindungi warganya, maka mereka ada hak menyokong pernikahan yang bertanggungjawab dan sebaliknya. ~
sebarkan bahagia

Maka yg dapat saya simpulkan kini:
wanita itu 
ada dua golongan
dalam isu poligami. 
golongan pertama ialah mereka
yang secara fitrahnya
amat cemburu,
sangat menjaga hati dan agama mereka,
maka mereka sanggup bercerai
daripada hidup di alam poligami
demi menjaga hati dan agama 
daripada dirosakkan rasa cemburu.
Mereka berasa lebih tenang begitu.
Indahnya Islam!
Islam meraikan situasi mereka, 
dan membenarkan mereka 
 membuat pilihan
untuk melakukan apa yang mereka rasakan
adalah jalan terbaik untuk mereka
mencari Redha Allah s.w.t.

Manakala, golongan kedua 
ialah wanita yang secara fitrahnya 
dapat bersabar hidup berpoligami 
bersama suami tercinta 
demi menjaga hati dan agama mereka 
daripada dirosakkan rasa tamak dan ananiyyah. 
Mereka lebih tenang begitu.
Indahnya Islam!
Islam meraikan situasi mereka, 
dan membenarkan mereka 
membuat pilihan
untuk melakukan apa yang mereka rasakan 
adalah jalan terbaik untuk mereka 
mencari Redha Allah s.w.t. 

Kedua-dua golongan ini 
wujud sejak zaman Salafussoleh.. 
Golongan pertama, yang ingin kekal dalam monogami 
ada contoh terbaik 
daripada Khadijah dan Fatimah, r.a. 
yang merupakan model utama 
serta penghulu syurga 
sebagaimana yg dianjurkan oleh Nabi s.a.w. 
yang mana mereka menghembuskan nafas terakhir 
dalam keluarga monogami. 
Golongan kedua pula, 
yang sanggup hidup berpoligami 
ada contoh terbaik
daripada para isteri Nabi, dan isteri para sahabat 
yang mampu bahagia 
dalam keluarga poligami. 

Kedua-dua golongan wanita ini sama sahaja, 
yang menambahkan kemulian mereka 
hanyalah Taqwa kepada Allah s.w.t. 
Siapa antara kita yang lebih mulia? 
Hanya Allah yang Maha Tahu. 
Kerana kemuliaan seorang wanita 
bukanlah diukur dengan kesanggupannya berpoligami 
atau tidak.. 
Alhamdulillah 
Islam meraikan
kedua-dua golongan ini 
dengan kesesuaian fitrah masing-masing ^_^..

No comments:

Post a Comment