Saturday, August 20, 2011

21 RAMADHAN: Amalan tanpa solat & puasa

Malam ini malam ganjil. Ah, mungkinkah malam ini malam yang lebih baik daripada seribu bulan?. Wah, teruja!
Apakah yang patut dilakukan ketika diri ini didatangi haidh?.. Bulan al-Qur'an walaupun diri ini didatangi haidh, tidak dapat berpuasa, tidak dapat solat fardhu, tidak dapat solat terawih..tapi diri ini masih dapat melakukan amalan lain tanpa solat dan puasa antaranya:
Menulis sesuatu yang bermanfaat .. Jadi diri ini masih boleh mengamalkan ajaran al-Qur'an. Menyebarkan ilmu itu juga saranan al-Qur'an, menolong orang pun saranan al-Qur'an, menghayati makna terjemahan al-Qur'an, menjaga anak-anak, sementara suami ke masjid untuk solat, boleh menaip di blog sekejap.. hmm apalagi ye.. bersedekah.. ^_^ bagi senyuman yang manis untuk orang-orang yang dikasihi..berzikir, dan baca doa:
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا
Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan suka memberikan keampunan, maka ampunkan kami semua......

Doa ni banyak-banyak ye.. ^_^

Aku merindui janji syurga..teringin menjejakkan kaki ke taman syurga.. andai diri ini pergi dulu.. semoga keluargaku tabah menghadapinya.. andai orang-orang yang kukasihi pergi dulu, aku pasti akan menurut mereka nanti, maka sabarlah diri, kerana kematian itu pasti, dan pastinya kematian itu lebih merehatkan diri.. semoga kita semua akan berada di taman syurga.. kerana kubur itu, sama ada taman syurga atau jurang neraka.. 

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan suka memberikan keampunan, maka ampunkan kami semua......

Amalan, kerja, kuantiti itu bukan yang utama, tapi kualiti itulah yang lebih bermakna..

Ya Allah, bantulah kami semua untuk ikhlas dalam segala amalan kami keranaMU ya Allah.. jadikanlah kami orang-orang yang ikhlas.. bantulah kami untuk mengingatiMU, untuk mensyukuriMU, dan untuk membaiki amalan kami kepadaMU..

Ya Allah kami memohon kepadamu hidayah, taqwa, kehormatan, dan kekayaan daripada mengharapkan selainMU..

Ampuni kami ya Allah..ampuni kami.. T_T

No comments:

Post a Comment