Tuesday, August 30, 2011

CARA MUDAH MEMAHAMI AL-QUR'AN -buat mereka yang tiada latar belakang bahasa Arab yang kuat

AL-QUR'AN itu mudah, Allah SWT memudahkan kepada semua untuk memahami dan mempelajari al-Qur'an. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami telah memudahkan al-Qur'an untuk menjadi peringatan, maka adakah yang mahu mengambil pelajaran" (Surah al-Qamar: 17, 22,32,40) Ayat ini diulang 4 kali di dalam surah al-Qamar.. Beberapa tips di bawah diharapkan bermanfaat untuk kita memahami al-Qur'an:

1. Membaca al-Qur'an sambil melihat maknanya.

Pastikan ketika kita membaca al-Qur'an kita memahami setiap perkataan itu dengan maknanya. Tahukah kita, terdapat banyak perkataan yang berulang di dalam al-Qur'an. Maka, pastikan bahawa setiap kali kita melihat perkataan dalam al-Qur'an kita memahaminya dalam bahasa Melayu.

2. Sentiasa cuba membanyakkan usaha menterjemahkan bahasa Arab yang terdapat dalam al-Qur'an ke dalam bahasa Melayu, dan bukan sebaliknya (jangan cuba menterjemahkan bahasa Melayu ke dalam bahasa Arab).

Ini kerana kita mahu menjimatkan lebih masa untuk memahami al-Qur'an. Maka banyakkan melihat perkataan bahasa Arab dalam al-Qur'an dan cuba terjemahkan dalam bahasa Melayu. Pastikan setiap perkataan bahasa Arab dalam al-Qur'an itu kita ketahui maknanya satu persatu..

3. Berusaha untuk menghafal perkataan bahasa Arab yang ada di dalam al-Qur'an dan 'abaikan' perkataan yang tiada di dalam al-Qur'an.

Bagi mempercepatkan usaha kita memahami al-Qur'an, abaikan dulu perkataan yang tiada dalam al-QUr'an, berilah prioriti untuk memahami bahasa Arab dalam al-Qur'an.

4. Mendengar bacaan al-Qur'an sambil meneliti makna al-Qur'an.

5. Buat gaya macam orang tengah bercerita ketika menghayati makna al-Qur'an. Contohnya: Bila al-Qur'an sebut berkenaan bukit, bayangkan bukit itu dan buat gaya bukit dll.. Ikut kreativiti ^_^

Selamat mencuba! ^_^


No comments:

Post a Comment