Tuesday, September 6, 2011

Hidup dalam monogami, poligami, cerai dan cemburu.. Siapakah antara kita yang paling bertaqwa?

Semoga apa yang dikongsikan di sini mendapat keberkatanNYA..ameen.

Sedikit perkembangan pandangan saya ^_^: Wanita itu ada 3 golongan, hehe sekarang dapat ilham baru pula nak tambah satu lagi golongan.. (Sebelum ini saya lebih fokus membicaran dua golongan sahaja).

Tiga golongan / pendirian ini ialah:
1. golongan yang mensyaratkan cerai dalam isu poligami (Jika suami ingin bernikah lagi, suami perlu menceraikan isteri).
2. golongan yang menggalakkan poligami.
3. golongan yang tidak menggalakkan poligami dan tidak pula mahu mensyaratkan cerai.

Taqwa
 
Ketiga-tiga golongan wanita ini sama sahaja, semua keputusan yang dibuat masih dalam lingkungan perbuatan yang dibenarkan dalam Islam. Yang menambahkan kemulian mereka hanyalah Taqwa kepada Allah s.w.t.
Alhamdulillah Islam meraikan ketiga-tiga golongan ini dengan kesesuaian fitrah masing-masing ^_^.."

Saling terasa (?)

Kewujudan golongan pertama dan kedua menimbulkan situasi akan ada saja golongan wanita yang agak 'sinis' dengan golongan pertama.. sebagaimana golongan pertama juga agak 'sensitif' dengan golongan kedua.

Saya ada beberapa kawan wanita yang berada dalam golongan pertama, cemburu & sensitif dlm soal poligami, saya mencadangkan dia membaca blog sebarkan bahagia dan alhamdulillah, dia ingin mengaplikasikan syarat ta'liq ini berkenaan poligami (hehe malah beliau sedang memikirkan apa-apa syarat tambahan lain pula ^_^)

Saya juga ada beberapa kawan wanita yang berada dalam golongan kedua yang menginginkan poligami, sering menyokong poligami, sambil kekadang tertawa kecil berkenaan poligami kerana sangat positif berkenaan poligami, sehingga kawan-kwan saya dalam golongan pertama sering terasa hati dan menganggap kawan-kawan saya yang daripada golongan kedua ini sedang berjenaka dan menyindir mereka. Saya tahu golongan kedua kawan saya ini bukan berniat menyindir atau sinis, namun fitrah mereka yang sukakan keterbukaan dan memandang positif poligami menyebabkan golongan pertama yang cemburu terasa jauh hati.

Sebagai contoh, memandangkan masing-masing sudah berkahwin, ketika kami bertemu: Wanita daripada golongan kedua bercerita: "Ana dah suruh Abg Ana tu kahwin lain, kesian kat ramai perempuan lain yang belum berkahwin ni, Abang Ana cakap nanti-nanti lah bila dah stable sikit" katanya sambil ketawa kecil.

Kata-kata ini dianggap oleh golongan pertama sebagai satu kata-kata yang 'pelik' kepada golongan pertama.

Maka setiap kali saya post sesuatu daripada blog 'sebarkan bahagia' ke fb saya contohnya, maka amat ramai kawan-kawan daripada golongan pertama yang memberi komen2 positif, manakala, gologan kedua jarang memberi komen dan kadangkala ada komen yang bernada terasa @ 'terluka'.

Manakala golongan kedua pasti akan memberikan komen2 positif dan golongan pertama biasanya senyap dan kadang2 memberi komen bernada terasa @'terluka' apabila saya post sesuatu daripada blog yang menyokong poligami: http://sisi-kehidupan.blogspot.com/

Sebagaimana rakan-rakan saya daripada golongan pertama bersetuju bahawa bahagia itu adalah daripada faktor dalaman 'inner peace' maka mereka mahu mengaplikasikan syarat ta'liq ini, agar tenang hati mereka..
Begitu juga rakan-rakan saya daripada golongan kedua menginginkan poligami kerana bersetuju bahawa bahagia itu adalah faktor dalaman bukannya luaran.

Dan di antara golongan pertama dan kedua, ada 'golongan ketiga' (kalau boleh saya golongkan mereka ^_^) Mereka tidaklah menggalakkan suami mereka berpoligami, namun tidak pula mahu meletakkan sebarang syarat ta'liq. Mereka memilih poligami berbanding cerai. Pada saya antara contoh penulisan yang menggambarkan prinsip golongan ini ialah blog: http://ummuhusna99.blogspot.com/2010/12/menjadi-yang-terbaik-memberi-yang.html

Fitrah dan personaliti yang berbeza.

Kepelbagaian personaliti wanita diraikan dalam Islam, maka, hak mereka untuk menerima poligami atau tidak berdasarkan fitrah masing-masing..Alhamdulillah.

Ada yang mungkin mengatakan bahawa seorang isteri itu menggalakkan suami berpoligami kerana tiada rasa cemburu. Benarkah? Jika tiada rasa cemburu ini, mungkinkah mereka lebih hebat daripada para isteri Rasulullah?


Menjawab persoalan di atas:

Mmm berdasarkan pandangan saya, golongan kedua ini, menggalakkan suami berpoligami bukan kerana tiada rasa cemburu, ya cemburu itu ada.. sebab ia fitrah semua manusia. Cuma tahap cemburu itu tidak setinggi golongan pertama. Bagi saya, sifat semulajadi seperti cemburu, marah, cerdik dikurniakan oleh Allah dengan tahap dan kadar berbeza dengan penuh hikmah. Ia adalah satu kurniaan dalam masa yang sama satu bentuk ujian. Alhamdulillah^_^

Ada orang dikurniakan kecerdikan yang tinggi, sekali baca boleh faham & ingat sesuatu ilmu, ia satu kurniaan & ujian untuk menguji ketaqwaan. Selagi mana kecerdikan digunakan dalam jalan yang dibenarkan Islam, ia satu bentuk kesyukuran. Begitu juga dengan kecemburuan yang tinggi, sekali merasakan apa2 yang boleh mencederakan emosi dan hati, perasaan mereka terus 'dihujani' cemburu, ia juga satu kurniaan & ujian untuk menguji ketaqwaan. Selagi mana kecemburuan ini digunakan dalam jalan yang dibenarkan oleh Islam; termasuklah dengan meletakkan syarat ta'liq agar suami tidak berpoligami, maka ia satu bentuk kesyukuran. Alhamdulillah.^_^

'Golongan kedua' yang saya maksudkan, mempunyai rasa cemburu cuma tidak terlalu tinggi (atas sebab yang pelbagai; antaranya disebabkan sifat semulajadinya atau mungkin kecemburuannya tinggi namun dengan usaha mengawal cemburu & menyibukkan diri dengan urusan lebih penting dll) sehingga mereka mampu menggalakkan suami berpoligami.. dan kecemburuan yang tidak terlalu tinggi ini tidaklah dianggap sebagai satu kelebihan yang memuliakan seorang manusia, apatah lagi untuk mengatakan mereka ini lebih mulia daripada para isteri Nabi s.a.w. Kerana sesungguhnya kemuliaan itu hanya diukur dengan Taqwa, dan kadar Taqwa seseorang itu hanya diketahui oleh Allah dan boleh diperakui oleh Allah. Alhamdulillah^_^,

Contoh wanita bertakwa

Sebagaimana Maryam, Khadijah, Fatimah, dan Isteri Firaun (biasanya dikenali sebagai Asiah) telah diperakui oleh Allah & RasulNYA sebagai wanita paling bertakwa (dan mereka tidak diuji dengan poligami tetapi diuji dengan pelbagai ujian lain yang lebih berat yang membuktikan ketaqwaan mereka serta mengangkat martabat mereka sebegitu tinggi), begitu juga para isteri Nabi diperakui sebagai wanita yang bertakwa (dan mereka diuji dengan poligami dan pelbagai ujian lain sehingga mengangkat martabat mereka lebih tinggi daripada para muslimah lain), Alhamdulillah.^_^

Apapun, apa yang ingin saya tekankan di sini, kemuliaan mereka yang amat tinggi tersebut adalah atas dasar ketaqwaan mereka dan bukan kerana mereka berpoligami atau tidak.^_^

Berkenaan kisah cemburu para isteri Rasulullah s.a.w. jelas menunjukkan kadar cemburu yang berbeza terhadap individu yang berbeza. Kecemburuan yang tidak terlalu tinggi antara Aishah r.a. & Hafsah r.a. sehingga mereka berdua boleh berkongsi rahsia. Namun, kecemburuan yang tinggi berlaku antara Aishah r.a. dan Zainab al-Jahsyi, tetapi kecemburuan ini kecemburuan fitrah yang tidak menjejaskan ketaqwaan mereka.

Contohnya: Hadis berkenaan Berita bohong (al-Ifk) Bukhari :: Book 3 :: Volume 48 :: Hadith 829

Narrated by Aisha r.a.
Allah's Apostle also asked Zainab bint Jahsh (i.e. the Prophet's wife about me saying, 'What do you know and what did you see?' She replied, 'O Allah's Apostle! I refrain to claim hearing or seeing what I have not heard or seen. By Allah, I know nothing except goodness about Aisha." Aisha further added "Zainab was competing with me (in her beauty and the Prophet's love), yet Allah protected her (from being malicious), for she had piety (Taqwa)."
(http://www.quranexplorer.com/hadith/English/index.html)

Ini menunjukkan wujudnya perbezaan kadar rasa cemburu antara wanita, dan ini adalah fitrah cemburu. Berbeza daripada individu kepada individu. Bahkan jelas bahawa Taqwa itulah yang utama, alhamdulillah^_^

Berdasarkan sedikit sebanyak pengalaman saya bersahabat dengan golongan kedua, mereka juga punya rasa cemburu, namun kecemburuan itu tidak menghalang mereka untuk menggalakkan suami berpoligami (dan ini bukan menjadikan mereka lebih mulia daripada wanita lain, kerana apa yang penting ialah Taqwa..) ^_^.

Kenapa menggalakkan suami berpoligami kalau rasa cemburu ye?? Soalan itu pernah saya utarakan kepada beberapa orang sahabat saya daripada golongan kedua. Jawapannya sangat panjang dan apa yang penting ialah setiap wanita yang berada dalam golongan kedua pasti ada sebab tersendiri untuk menggalakkan poligami dan ia banyak dibincangkan oleh para wanita dalam blog ini: http://sisi-kehidupan.blogspot.com/

Namun sekali lagi saya nyatakan bahawa ketiga-tiga golongan yang saya sebutkan sebelum ini; sama ada yang menggalakkan monogami, atau yang menggalakkan poligami, atau yang rela berpoligami daripada bercerai, ketiga-tiga golongan ini bagi saya sama sahaja, yang menambahkan kemuliaan mereka adalah Taqwa.. Semoga Allah menjadikan kita semua hamba-hambaNYA yang bertaqwa..ameen..^_^

Cemburu itu Fitrah

Saya amat bersetuju bahawa soal cemburu itu fitrah.. Tiada manusia yang tidak cemburu.. Begitu juga wanita..
Namun, kadar cemburu ini berbeza atas setiap individu berbeza, dan kadarnya juga berbeza daripada individu kepada individu yang berbeza..

Cuma..bukanlah kadar/ukuran kemuliaan sesorang itu pada kadar cemburu, bukanlah juga kadar/ukuran kecintaan seseorang itu pada kadar cemburu, sesungguhnya ukuran kemuliaan dan kecintaan itu adalah Taqwa..

Kecintaan Nabi s.a.w. kepada orang-orang yang dicintai baginda seperti Khadijah r.a., Fatimah r.a., Aishah r.a., bukanlah atas dasar tahap cemburu, namun ia adalah atas dasar Taqwa..

Wanita yang menggalakkan monogami dan meletakkan syarat ta'liq agar suami tidak berpoligami boleh jadi bertaqwa kerana niat mulianya untuk mendapat Redha Ilahi, boleh jadi juga tidak bertaqwa kerana niat buruknya yang tersembunyi..

Wanita yang menggalakkan poligami boleh jadi bertaqwa kerana niat mulianya untuk mendapat Redha Ilahi, boleh jadi juga tidak bertaqwa kerana niat buruknya yang tersembunyi.. (contohnya agar orang lain mengatakan dia wanita hebat kerana sanggup berpoligami).

Wanita yang rela hidup berpoligami daripada hidup sendiri atau bercerai boleh jadi bertaqwa kerana niat mulianya untuk mendapat Redha Ilahi, boleh jadi juga tidak bertaqwa kerana niat buruknya yang tersembunyi..

Dan Taqwa itu, biarlah Allah SWT sahaja yang mengukurnya..

ربنا اغفرلنا ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين آمنوا ربنا إنك رؤوف رحيم

Surah al-Hasyr: Ayat 10, maksudnya: Ya Tuhan kami, ampunilah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dahulu daripada kami, dan janganlah Engkau jadikan rasa kedengkian dalam hati-hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang..

آمين يا رب العالمين

2 comments:

  1. salam...nice writing and thinking...Subhanallah...salam perkenalan...saya Afiqah. boleh kt kenal? may i have your fb name?ni nama fb saya: mencari damai.sudi2lah utk add..jazakillahukhair..

    ReplyDelete
  2. wsalam. Alhamdulillah.. Salam perkenalan juga.. Sangat terharu & gembira kerana Afiqah sudi membaca blog ini.. Em, sebenarnya, antara personaliti 'extraverted' dan 'introverted'; maka saya boleh dikategorikan sebagai seorang yang sangat 'introverted'.. sebenarnya saya tidak pernah memberitahu kewujudan blog ini kepada ahli keluarga dan sahabat-sahabat rapat saya sendiri. Biarlah rahsia.. ^_^ saya rasa lebih tenang menulis dan melontarkan idea tanpa dikenali.. Apa sahaja yang ada dalam blog ini bebas untuk disalin.. semoga ada sedikit sebanyak amalan baik yang mengalir daripadanya.. Apapun terima kasih sangat atas huluran perkenalan dan persahabatan di alam maya ini.. Saya doakan saudari Afiqah dan keluarga sentiasa dalam redha, keampunan, rahmat, dan barakah Ilahi.. ^_^ Maaf dipinta..dan sekali lagi, terima kasih atas huluran ukhuwwah saudari..hanya Allah yang mampu membalasnya.. Jazakillahu khairal jaza' ^_^

    ReplyDelete