Wednesday, October 5, 2011

Bila ketua salah guna kuasa

Ran mendengus, lalu berkata: "Tu lah.. salah guna kusa betul!!!"

"Teruk betul ketua macam tu! Kalau kau jadi ketua janganlah buat macam tu.." Ed pula membalas.

Hin yang daripada tadi asyik mendengar akhirnya bersuara: "Ituah ketua yang paling teruk pernah aku jumpa.."

------------------------------

Semua kita ialah Ketua

Menyedari hakikat ini, akhirnya semua perlian di atas kembali kepada diri sendiri.. Usah terus menunding jari ke arah orang. Bangkit, dan pikul tanggungjawab sendiri sebaik yang boleh..Ya, kerana kita semua ialah ketua untuk diri masing-masing. Kita diberi kebebasan memilih. Kita diberi amanah. Kita ada tanggungjawab. Kita adalah ketua yang memimpin segala perilaku. Kita ialah ketua yang memilih segala keputusan.


Jangan seperti Iblis

Jangan tiru Iblis. Iblis menyalahkan Tuhan kala Tuhan mengeluarkan dirinya daripada syurga. Dengan bentakan penuh dendam dan bongkak Iblis bersuara: "Kerana Engkau telah 'menyesatkan' aku, maka aku pasti akan berusaha menyesatkan manusia!!" Janji iblis bergema penuh angkuh.
(Rujuk terjemahan surah al-A'raf 7: ayat 10-30)
Angkuh menyalahkan Tuhan sedang Iblis sendiri yang memilih kesesatan. Merasakan dirinya lebih baik atas dasar perbandingan fizikal. "Aku Engkau ciptakan daripada api, sedang dia engkau ciptakan daripada tanah!!" Perbandingan yang sememangnya silap! Kemuliaan tidak pernah diukur dengan aspek fizikal. Kekayaan, darjat, pangkat, keturunan tidak pernah menjadi sebab kemuliaan. Kemuliaan itu hanya TAQWA dan TAQWA itu, hanya diketahui oleh Allah Yang Maha Mengetahui. Kita hamba tidak punya ilmu untuk menghukum.. Kita hanya mampu menyangka..

Kisah Nabi Adam a.s. sebagai contoh

Perkenalan antara Adam a.s. dan Iblis adalah melalui pengalaman .Ya, manusia mudah lupa jika diberitahu, tapi amat sukar untuk lupa bila merasai pengalaman itu sendiri. Jika kita diberitahu, 'A' itu jahat, kita mungkin lupa kejahatannya. Tapi bila kita sendiri berpengalaman merasai sendiri tamparan 'A' yang menyakitkan, pasti pengalaman itu tidak dapat dilupakan.

Latihan sebelum ke dunia

Usahlah kita menyalahkan Nabi Adam a.s. atas apa yang terjadi. Kita manusia pendosa yang tidak lari daripada kesalahan. Kita manusia. Pasti ada melakukan kesilapan. Jadi, bangkitlah kembali bertaubat. Kerana dosa itu menanggalkan pakaian Taqwa, maka sarunglah kembali pakaian itu kala kesedaran menjelma..

Tuhan mengajar kita daripada peristiwa perkenalan Iblis dan Adam a.s. ini beberapa perkara penting:
1. Pengalaman adalah guru terbaik.
2. Andai seorang lelaki itu kuat imannya, maka isterinya menjadi sasaran seterusnya.
3. Lelaki dan wanita sama-sama bertanggungjawab atas pilihan yang dibuat.
4. Dosa itu memberi kesan; antara yang jelas ialah terlucutnya 'pakaian fizikal' (menjatuhkan maruah) dan turut melucutkan 'pakaian spiritual' iaitu Taqwa.
5. Setelah menyedari kesalahan segera bertaubat dan kembali kepada Tuhan.. Jangan berputus asa daripada rahmat Tuhan. Jangan terus bersabar dalam maksiat. Keluarlah daripada jurang maksiat. Terus berusaha. Terus bertaubat.
6. Kita dihantar ke dunia dalam kehinaan, maka dunia bukan tujuan, tujuan kita adalah untuk kembali meraih redha dan syurga Tuhan..dunia hanya tempat ujian..
7. Tuhan Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, Allah swt terus mengumumkan keampunan-NYa kepada Nabi Adam a.s. setelah Nabi Adam bertaubat. Maka, yakinlah akan keluasan keampunan-NYA.. Jangan berputus asa.

Jangan salah guna kuasa

Kita dihantar ke dunia sebagai:
1. Hamba Allah
2. Khalifah Allah (Ketua, paling kurang ialah ketua kepada diri sendiri)
3. Sebaik-baik ummat (dengan jawatan ini kita ada tnaggungjawab)

Bertanggungjawablah! Laksanakan tanggungjawab dan amanah kita. Usah persoalkan tanggungjawab orang lain terhadap kita. "Dia sepatutnya bagi aku benda ni, tapi tak pun.." Ya, tanya diri sendiri apa yang belum kita lakukan. Ingatlah, di hari akhirat nanti, setiap kita tidak ditanya berkenaan hak yang patut kita dapat, tetapi setiap kita pasti ditanya berkenaan tanggungjawab kita, apa yang kita telah abaikan..

 

No comments:

Post a Comment