Wednesday, October 19, 2011

Hisab diri


kenapa?
apa lagi?
hei, sedar diri tu sikit!

aku kaku
tanpa kata
hanya air mata
mengalir laju
menghisab diri..

kata-kata itu pedih
ucapan buat diri sendiri
tika diri mula mengeji
mengutuk diri sendiri
menghisab diri..

ya
air mata itu
mengalir laju
cukup buatkan aku bahagia
aku punya hati
yang menangisi
takut akan diri sendiri
risau diri dikata
“penipu!!!!”
di hari pengadilan nanti..

Ilmu?
untuk apa?
untuk manfaat manusia..
demiMU wahai Tuhanku..
Kau penipu!!!!
Kala bergema seruan itu
apa lagi yang mampu kukata
lemah seluruh raga
bayangan itu menakutkan
aku kaku
aku lesu..
kala menghisab diri..
ah~ terlalu banyak nikmat
apa sudah aku mensyukuri?
apa sudah aku sedari?
kala segala nikmat ini ditanya
apa harus kukata?

aku ingin syahid di jalanNYA
kenapa?
agar aku tidak dihisab di sana..
mudahkah untuk syahid?
ah~ semudah itukah aku menutur kata..

No comments:

Post a Comment