Friday, October 7, 2011

Bila bukti cinta menyalahi budaya..

Saya sedang makan di cafe asrama perempuan. Suasana agak lengang. Tidak sampai sepuluh orang pelajar yang sedang makan di sini. Jam menunjukkan pukul 3.30 pm. Namun, hujan lebat menyuramkan suasana cafe. Kehadiran pasangan yang berjalan beriringan ke meja makan di hadapan, menarik perhatian saya. Lelaki itu seorang warga asing berkulit putih, orang Eropah. Manakala, wanita itu pula bertudung labuh, orang Melayu. Em, suami isteri.. Desis saya sendirian.

Lelaki itu mengambil air, sementara wanita itu duduk menunggu di meja makan sambil meletakkan pinggan yang sudah terisi. Lelaki itu menuju meja makan daripada arah belakang wanita itu, lalu tunduk sedikit dan mencium pipinya. Saya yang berada di meja belakang mereka sedikit terkejut. Terus mengalihkan mata ke pinggan nasi saya sambil terkebil-kebil memandang nasi yang sudah hampir habis di makan. Ops!

Kedengaran si wanita itu sepertinya tidak suka. Si lelaki dengan nada sedikit marah berkata: "We're already married!" Dan mulut mula berbalas bicara. Ketegangan yang terhasil menghilangkan selera yang saya ada. Segera saya meninggalkan cafe.. Em, macam-macam..

Adat suami isteri yang berbeza boleh membawa pergaduhan andai tidak dikawal oleh pasangan.. Suaminya kelihatan gembira, namun apabila perbuatannya (sebagai bukti cinta) dipersoalkan si isteri, dia rasa bagai diperlekeh.. Em.. budaya berbeza.. Bila bukti cinta menyalahi budaya, ia menjadi tak kena.. Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak.. Selagi tak bersalahan dengan ajaran Islam, bertolak ansurlah.. Alhamdulillah 'ala kulli hal..


No comments:

Post a Comment