Saturday, October 29, 2011

Hati merintih pilu..

Hati merintih pilu.. "Ya Allah, sebarang apa yang Engkau anugerahkan kepadaku berupa kebaikan, maka aku amat memerlukannya sekarang.. Ya Allah, bantulah hamba-MU ini.." Selawat ke atas Nabi mula meniti di bibirku..
Terimbas kala ini mutiara kata seorang Ustaz.
-----------------------------
"Apa makna Selawat ke atas Nabi", Ustaz tersenyum-senyum memandang kami semua, menunggu jawapan anak muridnya.
"Kita mendoakan kesejahteraan buat Nabi" Jawab seorang murid.
"Ya, betul. Soalan seterusnya, kenapa kita mendoakan kesejahteraan buat Nabi? Bukankah Nabi manusia yang paling sejahtera, selamat dan hampir kepada Allah?"
"Sebab Allah suruh kita selawat, Allah dan para malaikat pun selawat kepada Nabi.."
"Em, betul, tapi jawapan yang saya nak beritahu ialah.. Allah suruh kita solat, tapi adakah kerana Allah berhajat atau perlukan kepada solat kita? Tidak! Allah tidak berhajat atau perlukan solat kita. Dia Maha Agung walaupun tanpa solat kita. Tapi kenapa dia suruh kita solat? Jawapannya, itu untuk kebaikan diri kita sendiri. Sama juga, Nabi s.a.w. tidak berhajat pun pada selawat kita, tanpa selawat kita, Nabi tetap manusia teragung.. Sebab tu Nabi kata; Siapa yang berselawat kepadaku maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali", jadi kenapa kita selawat? Untuk kebaikan kita, siapa selawat bermakna dia dapat selawat 10 kali daripada Allah sendiri. Ha, untung tak siapa yang selawat? Siapa yang tak selawat diri dia sendirilah yang rugi.."

--------------------------

Kini aku berselawat. Ya, 1 selawat bersamaan 10 kali Allah Yang Maha Pengasih mengurniakan rahmatNYA kepadaku. Aku hampir menangis. Hari semakin gelap. Berseorangan di perhentian bas, amat menakutkan. Bimbang apa-apa terjadi. Alhamdulillah, tiba-tiba Ustazah menelefonku. "Laila ke yang duduk dekat bus stand tu?"
"Ya, ustazah, eh? ustazah kat mana ni?"
"Tunggu je kat situ, ustazah datang ambil, ustazah nampak macam Laili, ni just nak confirmkan je"..

Alhamdulillah! Terima kasih ya Allah.. Ya Allah, bantulah aku untuk mensyukuri nikmatMU..

اللهم ما أمسى بي من نعمة أو بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر

Ya Allah, segala apa yang aku rasai pada petang ini daripada nikmatMU atau daripada salah seorang makhlukmu maka ia adalah daripadaMU jua satu-satunya, tiada sekutu bagiMU, maka untukMU segala pujian dan kesyukuran..


No comments:

Post a Comment