Friday, September 30, 2011

Bila Muslimah itu menegur ^_^

Tips 5 S..

Senyum..

Salam teguran.. 'Assalamu'alaikum' @ 'Hai..' (buat non-Muslim)

Soal sesuatu.. seperti: Apa khabar? Sihat? Nak ke mana ni ye? ..

Sentuhan.. (untuk yang sama jantina ye) Salam tangan atau tepuk bahu..

Sopan-santun..

Tips 5 S..

Senyum itu sedekah.. Em, cuma jangan senyum 'kambing' (walaupun kambing tak bersalah dalam hal ini) hehe yang penting jangan senyum mengejek..

Dakwah dan komunikasi

 Begitulah ketika kita ingin menegur, amar ma'ruf nahi munkar.. Buat yang Muslim atau yang bukan Muslim (mereka juga manusia yang kita sayangi)..

Contoh: Tiba-tiba kita terpandang gadis muda yang cantik jelita, bertudung litup, cuma sayang berpakaian sendat, dan kainnya pula terbelah. Alamak! Kasihan bercampur terkejut. Kalaulah itu anak kita sendiri..

Tapi dia bukan anak kita. Dia seseorang yang tidak dikenali, tapi disayangi kerana dia juga seorang manusia. Nak tegur? Atau hanya memandang dia atas bawah? Em.. Kalau dia berseorangan lebih mudah ditegur. Kalau berkumpulan? Alamak!

Kalau dia berseorangan mungkin boleh cuba cara ini:

Senyum..

Bagi salam..

Soal.. 'Boleh tahu sekarang pukul berapa ye? Macam pernah jumpa je awak ni kat mana-mana.." (hehe walaupun ini kali pertama kan..)

Tepuk bahunya, atau hulurkan tangan tanda perkenalan..

Sopan-santun.. "Maaf ye.." (banyakkan ucapan maaf, walaupun kita tidak bersalah) kalau boleh saya nak cakap.. emm saya risau tengok ada orang lelaki tadi tenung je awak.. huhu kalau boleh lain kali pakai pakaian yang longgar ye, yang menutup aurat ye.. maaf ye.."

Kalau yang non-Muslim, kita minta dia pakai yang sopan ke.. huhu dia pun (sepatutnya) gembira kalau kita ambil berat.. terutama bila sebut "i risau pula kat you ni..ada lelaki mana entah tadi, dia tenung je you tau.. bimbang juga i ni dibuatnya..hati-hati ye dear.."

Senyum dan berlalu pergi..


Kalau berkumpulan??

Bagi je la handbills.. hehe macam nak promot sesuatu. (Em promoter barangan selalu bagi handbills kan.. biasa je, tak malu pun, kita pun nak malu apa kan? sebar benda baik apa..)

Dalam handbills tu tertulis sedikit nasihat.. apa-apa saja.. cuma jangan bernada kasar, jangan ada ayat al-Qur'an.. huhu maklumlah, bimbang pula dibuang merata-rata kan..

Bila ada yang tanya..

"Buat apa nak susah-susah tegur orang yang tak mahu berubah??" (Aik? Macam mana boleh tahu dia tak mahu berubah? Em, pelik bin ajaib..)

Kita jawab:

"Sebab nak minta maaf pada Tuhan.. hanya ini yang mampu dilakukan, dan semoga mereka bertaqwa kepada-NYA".. Kita hanya menyampaikan, hanya Tuhan yang memberikan kesedaran..


1 comment: