Saturday, January 22, 2011

Study Group

Hari itu, di sebuah tempat yang asing kuberdiri. Memerhati mereka yang asing bagiku. Soalan yang ditanya mencambah ilmu. Benarlah, soalan itu separuh daripada jawapan.

"Ustazah, macam mana nak buat 'study group' yang baik? Kami ni kalau buat 'study group' daripada nak 'study' jadi bersembang pula.." Pertanyaan itu disambut gelak ketawa rakan-rakan yang lain.

Aku terdiam sejenak. Jawapan terasa bagai diilhamkan dalam sekelip mata itu.

"Bila kita cakap pasal 'group', tak kiralah study group ke, apa group pun, bila berkumpulan, Islam ajarkan kita satu metod penting. Kumpulan memerlukan seorang ketua. Begitu juga kita tengok dalam solat berjema'ah; Imam diperlukan, dalam bermusafir secara berkumpulan Rasulullah pesan agar seorang ketua dipilih. Jadi, begitu juga dalam 'study group', ketua yang layak mesti dipilih. Ha, bila dah ada ketua, ketua kena bagi tugas, orang ni baca dan ringkaskan topik ni, orang ni pula topik seterusnya. Setiap kali nak mulakan 'study group' baca doa, akhir pun dengan doa..baru berkat".

Aku lihat mereka mengangguk. Ada juga yang menyalin. Untuk memudahkan mereka, aku mengulang semula dalam bentuk point ringkas.

"Jadi, untuk study group yang cemerlang; pertama, kita perlukan ketua yang layak. Kedua, pastikan setiap ahli ada tugas masing-masing. Ketiga, doa di awal dan di akhir 'study group' baru syaitan lari.." Mereka ketawa, dan aku tersenyum. Semoga Allah memberi kejayaan dunia dan akhirat kepada mereka semua. Ameen..

No comments:

Post a Comment