Friday, December 19, 2014

Surah AL-BAYYINAH : البينة



Surah ini mempunyai 8 ayat, termasuk golongan surah-surah Madaniyah. Nama Al Bayyinah diambil dari kata Al-Bayyinah yang terdapat pada ayat pertama surat ini, ertinya “bukti yang jelas”. Selain nama al-Bayyinah, surah ini juga dinamakan surah ‘lam yakun’, al-Bariyyah dan al-Qayyimah.


Isi-isi penting surah:
Allah SWT mengutuskan Rasulullah SAW bersama-sama dengan wahyu al-Qur’an sebagai bukti yang jelas akan kebenaran Nabi Muhammad SAW. Baginda merupakan Nabi & Rasul terakhir yang meneruskan perjuangan para Nabi & Rasul terdahulu menyampaikan risalah Islam. Sesiapa yang menolak dan mendustakan baginda, maka merekalah sejahat-jahat dan seburuk-buruk makhluk yang akan dikembalikan ke neraka Jahannam. Manakala, sesiapa  yang menerima dan membenarkan baginda, maka merekalah sebaik-baik makhluk yang akan dikembalikan ke syurga yang kekal abadi…


98:11. Orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik, tidak akan terlepas (dari kepercayaan dan amalan masing-masing) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas nyata, -
101:298:2
101:22. Iaitu seorang Rasul dari Allah yang membacakan (kepada mereka) Lembaran-lembaran Suci,


98:33. Terkandung di dalamnya pelajaran-pelajaran dan hukum-hukum yang benar.

·        Apakah lembaran-lembaran suci itu?
Itulah al-Qur’an. Ada pelajaran, hukum-hakam dan panduan yang sangat bernilai sepanjang kehidupan…

Namun sayang…

98:44. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab (Taurat dan Injil) itu, tidak berpecah-belah melainkan setelah datang kepada mereka bukti yang jelas nyata.

·        Ada juga orang yang bukunya sudah banyak dibaca, menjadi tempat rujukan orang ramai pula, tetapi apabila datang kebenaran yang jelas lagi nyata ini, mereka berpecah-belah disebabkan kesombongan dan kedengkian mereka…

Sedangkan…
98:55. Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Agama (cara hidup) yang benar.

·        Ibadah hanya kepada Allah.. Berdoa mohon pada Allah. Kepatuhan mutlak padaNya. Allah Maha Kuasa. Selain Allah, semuanya makhluk, dan makhluk tiada kuasa. Terus teguh mentauhidkan Allah, mendirikan solat dan menunaikan zakat. Semudah itulah cara hidup yang benar.

98:6
6. Sesungguhnya orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik itu akan ditempatkan di dalam neraka Jahannam, kekallah mereka di dalamnya. Mereka itulah sejahat-jahat makhluk.

98:7
7. Seungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk.

98:8
8. Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.

PENUTUP
1. Jadilah orang yang beriman dan selalu melakukan kebaikan dengan mengikhlaskan diri kerana Allah. Segala kebaikan yang kita lakukan adalah untuk kebahagiaan diri sendiri di akhirat nanti.
2. Kesungguhan mempelajari lembaran-lemabaran al-Qur’an itu penting untuk menjadi panduan hidup dan menambahkan keimanan setiap hari.





No comments:

Post a Comment