Friday, August 3, 2012

Mas kahwin daripada suami?


"Okey, soalan cepu emas! Mahar atau mas kahwin ni hadiah daripada siapa untuk siapa?"
Semua pelajar tersenyum, lalu semua serentak menjawab:
"daripada SUAMI untuk ISTERI!" semua menjawab penuh yakin.

"Ya ke?" Ustaz cuba menimbulkan keraguan di hati.
"Ya la ustaz.. Suamilah yang kena bagi isteri mahar.." Salah seorang daripada kami menjawab.
"Ya ke?" Ustaz mengulang soalan yang sama.
"Ya ke?" Sekali lagi soalan yang sama diulang-ulang.

Kami terdiam. Wajah ustaz serius dan setegas soalan beliau. Hendak dikatakan sengaja buat serius namun semacam tidak. Kami terkedu dan kelu. Salahkah jawapan kami? Bukankah mahar ini merupakan pemberian suami untuk isteri? Lagipun, jelas tertulis dalam buku kami; 'mahar ialah pemberian yang wajib ke atas suami kepada isteri..' Betullah jawapan kami? Kenapa cara ustaz bertanya seolah-olah kami salah? Adakah ustaz sengaja hendak menguji kami? Tiba-tiba terasa geli hati melihat cara ustaz cuba meragukan kami terhadap perkara yang telah jelas tertulis dalam buku.

"Ya ke? Hadiah daripada suami ke? Ya ke?" Ustaz menyoal dengan serius.
"Ya la ustaz..habis tu hadiah daripada siapa lagi kalau bukan suami?" Salah seorang daripada pelajar cuba menjawab sekali lagi, penuh yakin.

Memandangkan tiada siapa yang memberi jawapan yang tepat, ustaz memberikan jawapan:
"Kamu semua tahu tak, mahar ni sebenarnya bukan hadiah daripada suami! Mahar ni ialah hadiah daripada ALLAH buat isteri yg diWAJIBkan ke atas suami! Kamu ingat, kalau tak diwajibkan, ada ke suami nak bagi mahar pada isteri? Ada ke?" Ustaz menjawab jelas dan terang, serius dan tegas.

Kami bagaikan baru disimbah air, bagai terkejut bangun daripada tidur, bagai tertampar pipi, bagai terpanah hati sendiri, bagai baru mendengar bom meletup. Kami sememangnya benar-benar terkejut. Ternganga mulut. Tidak dapat digambarkan betapa terkejutnya mendengar jawapan yang merupakan satu hakikat. Hakikat yang tak terfikir oleh kami para pelajar. Inilah hakikatnya. Ya, kami mula sedar, bahawa setiap kewajipan adalah satu hadiah daripada Allah s.w.t. buat hamba-Nya.
Mahar juga ialah satu kewajipan yang menjadi hadiah daripada Allah s.w.t. buat isteri yang diwajibkan ke atas suami. Mahar sebagai tanda penghormatan Islam terhadap seorang wanita. Maka suami diwajibkan untuk memberikan mas kahwin kepada isteri sebagai tanda memuliakan seorang wanita yang bergelar isteri. Siapalah wanita tanpa Islam. Tanpa Islam, wanita ditindas sebagai kaum yang lemah, diinjak harga diri dan maruah, tiada tempat, pangkat dan darjat. Namun, Islam datang penuh rahmat untuk seluruh alam. Subhanallah, indahnya Islam! Alhamdulillah, atas nikmat Islam!

No comments:

Post a Comment