Friday, December 30, 2011

Macam dah nak mati

"Macam dah nak mati.. Makan tak lalu.. Makin susut berat badan.." Aku terdengar bisikan bicara itu. Lalu tersenyum. Akulah orang yang dibicarakan itu. Ajal kematian itu satu perkara yang pasti.. dan hari ini, aku mendengarnya daripada mulut mereka yang datang melawatku. Benarkah kematian semakin menghampiriku?

Azan Subuh kedengaran. Aku terjaga. Hanya sebuah mimpi. Pertama kali, aku bermimpi sebegini. Aku tersenyum. Aku gembira dengan mimpi ini.. Mimpi yang mengingatkan aku, erti dan nilai sebuah kehidupan. Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan aku setelah mati..dan kepadaNYA tempat kembali.. Tidur itu mati kecil.. Dan kini aku terjaga dengan nikmat kehidupan, untuk terus mencari bekalan buat kehidupan hakiki di akhirat nanti..

"Apa yang boleh buatkan kita bermotivasi untuk belajar ye? Kadang-kadang rasa malas sangat..Nak siapkan assignments la.. Exams la.. Tension betul..Boleh pulak ko tahan ye.. Haaaaaah.." Sahabatku melepaskan keluhan panjang..

"Em, ingat mati kot.." Aku menjawab bersahaja.

"Ha? Mati? Apa kaitannya? Aku rasa, kalau aku ingat mati, terus rasa takde mood nak belajar..takut aku.." Dia hanya menggeleng-gelengkan kepala. Mungkin membayangkan jika dia mati. Ya, aku juga takut untuk mati. Tapi..

"Bila kita ingat mati, kita akan lebih menghargai peluang yang ada.. Belajarlah sebaik mungkin, menyiapkan assignments sebaik mungkin..sebab kematian itu pasti.. hargai peluang hidup yang diberikan.."

Macam dah nak mati! Kata-kata itu masih terngiang-ngiang di telingaku. Mimpi yang indah kerana ia mengingatkanku erti kehidupan, ya, kehidupan di dunia, hanya satu episod perjalanan yang akan diteruskan hingga ke akhirat.. Ya, semua yang hidup pasti merasai mati, mati itu bukan pengakhiran kehidupan tapi pengakhiran peluang mencari bekalan, hanya manfaat amalan yang akan terus mengalir.. Kematian bukan pengakhiran kehidupan, tapi satu perpindahan alam, ke alam kehidupan yang abadi, sama ada di syurga atau di neraka, kita semua perlu membuat pilihan, dan aku tidak terkecuali..



No comments:

Post a Comment