Friday, November 11, 2011

Mati= Akhir Hidup Duniawi

Bermula dengan pengakhiran. Bermula dengan menyedari bahawa kematian itu pasti. Akhir hidup di dunia ini ialah kematian. Menyedari dengan penuh keyakinan akan hal ini, mendorong seseorang untuk menyediakan bekalan buat hari selepas kematian.. ~Mati itu pasti.

Mengejar bahagia

"Banyak betul kerja yang kau buat? Sanggup kau ye?" Abu memandang Ali yang kelihatan penat berbaring di bilik asrama pekerja.
"Terpaksalah Abu oii.. Kerja banyak maknanya duit banyak, duit banyak maknanya bahagia.." Ali menjawab sambil memejam mata menunggu lena. Solat Maghrib entah ke mana. Yang penting dia perlu memulihkan tenaga yang hilang di siang hari untuk menyambung kerjanya esok hari.

---------------

Bahagia di dunia tidak boleh diukur dengan wang yang bertimbun. Andai Ali (dan sesiapa antara kita) yang bertungkus-lumus bekerja pagi petang, siang malam, hanya dengan pendapat bahawa duit itu membahagiakan, sedangkan jika dia mati pada ketika itu, tanpa solat Maghrib, tanpa menunaikan tugasnya sebagai seorang hamba Allah, bagaimanakah agaknya?

Kematian itu pasti. Maka bersedialah untuknya..


No comments:

Post a Comment