Poligami
sememangnya menyakitkan hati isteri,
tapi
andai suami yang dicintai lagi diyakini
ingin menikah lagi,
tegakah diri ini
meminta perpisahan
setelah sekian lama
setelah sekian lama
berkongsi serba-serbi,
sanggupkah hati ini kehilangan
orang yang dikasihi..
ini bukan soal poligami atau monogami,
tapi ini soal cerai atau poligami..
kuimbau kenangan lalu
tapi ini soal cerai atau poligami..
kuimbau kenangan lalu
sebelum bernikah dulu
sanggupkah diriku
sanggupkah diriku
meletakkan syarat
agar diri ini
diceraikan
jika orang yang kukasihi
lagi kuyakini dan kuhormati
ingin menikah lagi,
bagai ada tanda sangsi dalam diri..
bagai ada nada sinis buat bakal suami
yang mungkin tidak akan pernah berpoligami..
cerai atau poligami,
cerai atau poligami,
yang mana satukah pilihan hati?
berteraskan iman dalam diri
atau sekadar memuaskan emosi diri?
Alkisah...
Kalau saya letakkan syarat: "kalau abang kahwin lain ceraikan saya..saya tak kisah abang nak kahwin lain, tapi ceraikan saya"..
Apa yg saya syaratkan ini sebenarnya hanya sebagai ugutan dan 'drama merajuk saya' sahaja, supaya suami tidak kahwin lain. Tapi dalam masa yg sama, saya tahu saya lebih sanggup berpoligami daripada bercerai. Maklumlah, memikirkan dia suami yang baik dan mampu.. cuma kalau boleh poligami tu 'is the last choice' lah kan..
Kalau suami saya ikut pujukan saya dan melafazkan: "Ok, kalau abang kahwin lain, isteri abang ni automatik akan tertalaq!"
Erk, terkejut saya! Memikirkan lafaz ini, takut pula saya kena cerai ta'liq..bukan kerana saya terlalu bergantung kepada suami serta bukan kerana saya melebihkan cinta suami di atas cinta Allah dan Rasul..cuma saya tahu, sayalah yang akan rugi kehilangan suami sepertinya, lagi-lagi memikirkan anak-anak yg amat menyayanginya..
Alhamdulillah, ustazah Fatimah Syarha dalam blog beliau (sebarkan bahagia) dah berikan jawapannya, cara lafaz syarat ta'liq tu kena ada perkataan "tanpa kerelaan isteri", ^_^ hehe..tak terfikir pula saya perkataan 'magic' ni. Jadi, contoh syarat ta'liq yang baik, "Saya berjanji jika saya berkahwin lagi tanpa kerelaan isteri saya, maka jatuhlah talaq satu ke atas isteri saya itu." Daripada syarat ini,jika isteri 'rela' suami bernikah lagi, maka talaq tidak jatuh ke atasnya. Jika dia 'tidak rela' barulah talaq itu jatuh.
Apapun saya amat tertarik dan bersetuju dengan kesimpulan ustazah:
"Namun, hak berpoligami atau tidak adalah hak individu yang kedua-duanya patut diraikan kerana kedua-duanya mempunyai maslahah masing-masing. Wallahua'lam."
Yusuf al-Qaradhawi walau bagaimanapun tidak bersetuju dengan pendapat yang menyeru kepada mengharamkan poligami. Biarlah hukumnya kekal harus, bukan haram kerana melihat kepada maslahat yang pelbagai.
-Orang yang mahu melakukan poligami perlu berkeyakinan mampu berlaku adil tanpa khuatir terjatuh dalam kezaliman seperti keterangan surah al-Nisa’, ayat 3.
-Isteri pertama memiliki kemaslahatan agar tiada yang mengganggu suami dan keluarganya, maka dia ada hak menolak untuk dimadu.
-Suami memiliki kemaslahatan takut terjebak ke dalam zina dan kemaslahatan bagi mendapatkan zuriat, maka dia ada hak dalam isu poligami.
-Isteri kedua memiliki kemaslahatan untuk tidak hidup menjadi anak dara tua ataupun menjanda, maka dia juga ada hak dalam isu poligami.
-Begitu juga masyarakat, mereka memiliki kemaslahatan bagi melindungi warganya, maka mereka ada hak menyokong pernikahan yang bertanggungjawab dan sebaliknya. ~ sebarkan bahagia
Maka yg dapat saya simpulkan kini:
wanita itu
ada dua golongan
dalam isu poligami.
golongan pertama ialah mereka
yang secara fitrahnya
amat cemburu,
sangat menjaga hati dan agama mereka,
maka mereka sanggup bercerai
daripada hidup di alam poligami
demi menjaga hati dan agama
daripada dirosakkan rasa cemburu.
Mereka berasa lebih tenang begitu.
Indahnya Islam!
Islam meraikan situasi mereka,
dan membenarkan mereka
membuat pilihan
untuk melakukan apa yang mereka rasakan
adalah jalan terbaik untuk mereka
mencari Redha Allah s.w.t.
Manakala, golongan kedua
ialah wanita yang secara fitrahnya
dapat bersabar hidup berpoligami
bersama suami tercinta
demi menjaga hati dan agama mereka
daripada dirosakkan rasa tamak dan ananiyyah.
Mereka lebih tenang begitu.
Indahnya Islam!
Islam meraikan situasi mereka,
dan membenarkan mereka
membuat pilihan
untuk melakukan apa yang mereka rasakan
adalah jalan terbaik untuk mereka
mencari Redha Allah s.w.t.
Kedua-dua golongan ini
wujud sejak zaman Salafussoleh..
Golongan pertama, yang ingin kekal dalam monogami
ada contoh terbaik
daripada Khadijah dan Fatimah, r.a.
yang merupakan model utama
serta penghulu syurga
sebagaimana yg dianjurkan oleh Nabi s.a.w.
yang mana mereka menghembuskan nafas terakhir
dalam keluarga monogami.
Golongan kedua pula,
yang sanggup hidup berpoligami
ada contoh terbaik
daripada para isteri Nabi, dan isteri para sahabat
yang mampu bahagia
dalam keluarga poligami.
Kedua-dua golongan wanita ini sama sahaja,
yang menambahkan kemulian mereka
hanyalah Taqwa kepada Allah s.w.t.
Siapa antara kita yang lebih mulia?
Hanya Allah yang Maha Tahu.
Kerana kemuliaan seorang wanita
bukanlah diukur dengan kesanggupannya berpoligami
atau tidak..
Alhamdulillah
Islam meraikan
kedua-dua golongan ini
dengan kesesuaian fitrah masing-masing ^_^..
No comments:
Post a Comment